Nieuwe trend blijkt oud verhaal

Woensdag 8 januari sprak trendwatcher Ment Kuiper, en schrijver van Trenddoc 2014, over de trends van 2014. Vernieuwend waren zijn trends echter niet. “Aandacht is het nieuwe zwarte goud.”

Het boek Trenddoc 2014 van Ment Kuiper
Het boek Trenddoc 2014 van Ment Kuiper

Bij Seats2Meet op het station van ’s-Hertogenbosch had Social Media Club Den Bosch (SMC073) Kuiper uitgenodigd om in drie kwartier tijd zijn verhaal te doen. De specialist op het gebied van (innovatieve) marketing ging direct voortvarend van start door meteen aan de zaal te vragen wat volgens hen de belangrijkste trend in 2014 wordt: toepassen social media, gebruik van de smartphone, second screen of gamification. De zaal en Kuiper waren over het antwoord eens: het gebruik van de smartphone.

Daarna pakte Kuiper terug op oud nieuws. “Het publiek verandert, maar marketeers zien het niet want zij denken vanuit zichzelf”, vond hij. “De mediaconsumptie is namelijk veranderd, dankzij bijvoorbeeld social media. Het gros van de marketeers doet echter niets met de ‘likes’ op een Facebook-pagina.”

En dat moet in zijn ogen veranderen. “Business-to-consumer is enorm belangrijk en eigenlijk hetzelfde als business-to-business. Benader bedrijven op dezelfde manier als personen, want beslissingen worden nog altijd door mensen gemaakt. Het is bijvoorbeeld lastiger om een product aan mijn vrouw te verkopen dan aan een bedrijf met zes eigenwijze directeuren”, aldus Kuiper.

Aandacht

Volgens de trendwatcher draait  alles om aandacht. Hij beaamde dat dit niets nieuws is, maar: “We zijn te weinig met onze klanten in gesprek”, vond hij. Dat blijkt volgens hem ook uit de steekproef in de zaal, die met 130 personen is gevuld. Als hij vraagt wie die dag met zijn klant heeft gesproken, steekt minder dan de helft zijn hand op. Hij vergat hierbij echter dat hij de achtergrond van zijn publiek niet kende. Zijn conclusie was niet minder waar: “Geef je klant aandacht, luister naar zijn wensen en je houdt hem binnen.”

Bij die aandacht spelen de big data ook een belangrijke rol. “We genereren continu data: denk maar eens aan gps-gegevens en weerinformatie. Als je hiermee creatief omgaat, dan kun je deze data effectief en efficiënt inzetten. Bijvoorbeeld door op de site van De Efteling, of aan De Efteling-app, de weersverwachtingen te koppelen.”

Bibliotheek

Op die manier is niet de content, maar de context belangrijk. “De bibliotheek is de laatste jaren weer in populariteit gestegen, omdat ze haar context heeft veranderd”, legde Kuiper uit. “De bibliotheek wil dat het niet meer puur om de boeken gaat, maar dat de interactie tussen de bezoekers centraal staat. Vandaar dat de bibliotheek nu leeszalen heeft, waarin mensen kunnen lezen en werken maar elkaar ook kunnen ontmoeten en inspireren.”

Oud verhaal

Als voormalig MIXpress-redacteur heb ik regelmatig ondernemers gesproken, die hetzelfde adagium hanteren als Kuiper: ‘De klant staat centraal’. Kuipers vertelde mij dus niets nieuws. Wel heeft hij gelijk dat marketeers dankzij de smartphone een mooi middel om consumenten directer en persoonlijker te benaderen. Aan de andere kant: wie wil reclame op zijn telefoon ontvangen?

Na een pauze van een ruim kwartier was het tijd voor een discussie. Deze discussie zag er eerst uit als een vraag- en antwoordspel met Kuiper en kwam pas echt op gang toen de trends aan de kant werden geschoven. Op de stelling ‘De privacywet moet worden afgeschaft’, kwam zo veel reactie dat ‘Privacy’ waarschijnlijk het onderwerp is van de volgende SMC073-avond, op de tweede woensdag van februari.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.