Woensdag 8 januari sprak trendwatcher Ment Kuiper, en schrijver van Trenddoc 2014, over de trends van 2014. Vernieuwend waren zijn trends echter niet. âAandacht is het nieuwe zwarte goud.â
Bij Seats2Meet op het station van âs-Hertogenbosch had Social Media Club Den Bosch (SMC073) Kuiper uitgenodigd om in drie kwartier tijd zijn verhaal te doen. De specialist op het gebied van (innovatieve) marketing ging direct voortvarend van start door meteen aan de zaal te vragen wat volgens hen de belangrijkste trend in 2014 wordt: toepassen social media, gebruik van de smartphone, second screen of gamification. De zaal en Kuiper waren over het antwoord eens: het gebruik van de smartphone.
Daarna pakte Kuiper terug op oud nieuws. âHet publiek verandert, maar marketeers zien het niet want zij denken vanuit zichzelfâ, vond hij. âDe mediaconsumptie is namelijk veranderd, dankzij bijvoorbeeld social media. Het gros van de marketeers doet echter niets met de âlikesâ op een Facebook-pagina.â
En dat moet in zijn ogen veranderen. âBusiness-to-consumer is enorm belangrijk en eigenlijk hetzelfde als business-to-business. Benader bedrijven op dezelfde manier als personen, want beslissingen worden nog altijd door mensen gemaakt. Het is bijvoorbeeld lastiger om een product aan mijn vrouw te verkopen dan aan een bedrijf met zes eigenwijze directeurenâ, aldus Kuiper.
Aandacht
Volgens de trendwatcher draait  alles om aandacht. Hij beaamde dat dit niets nieuws is, maar: âWe zijn te weinig met onze klanten in gesprekâ, vond hij. Dat blijkt volgens hem ook uit de steekproef in de zaal, die met 130 personen is gevuld. Als hij vraagt wie die dag met zijn klant heeft gesproken, steekt minder dan de helft zijn hand op. Hij vergat hierbij echter dat hij de achtergrond van zijn publiek niet kende. Zijn conclusie was niet minder waar: âGeef je klant aandacht, luister naar zijn wensen en je houdt hem binnen.â
Bij die aandacht spelen de big data ook een belangrijke rol. âWe genereren continu data: denk maar eens aan gps-gegevens en weerinformatie. Als je hiermee creatief omgaat, dan kun je deze data effectief en efficiĂ«nt inzetten. Bijvoorbeeld door op de site van De Efteling, of aan De Efteling-app, de weersverwachtingen te koppelen.â
Bibliotheek
Op die manier is niet de content, maar de context belangrijk. âDe bibliotheek is de laatste jaren weer in populariteit gestegen, omdat ze haar context heeft veranderdâ, legde Kuiper uit. âDe bibliotheek wil dat het niet meer puur om de boeken gaat, maar dat de interactie tussen de bezoekers centraal staat. Vandaar dat de bibliotheek nu leeszalen heeft, waarin mensen kunnen lezen en werken maar elkaar ook kunnen ontmoeten en inspireren.â
Oud verhaal
Als voormalig MIXpress-redacteur heb ik regelmatig ondernemers gesproken, die hetzelfde adagium hanteren als Kuiper: âDe klant staat centraalâ. Kuipers vertelde mij dus niets nieuws. Wel heeft hij gelijk dat marketeers dankzij de smartphone een mooi middel om consumenten directer en persoonlijker te benaderen. Aan de andere kant: wie wil reclame op zijn telefoon ontvangen?
Na een pauze van een ruim kwartier was het tijd voor een discussie. Deze discussie zag er eerst uit als een vraag- en antwoordspel met Kuiper en kwam pas echt op gang toen de trends aan de kant werden geschoven. Op de stelling âDe privacywet moet worden afgeschaftâ, kwam zo veel reactie dat ‘Privacy’ waarschijnlijk het onderwerp is van de volgende SMC073-avond, op de tweede woensdag van februari.